Monday, January 26, 2009

Lagi Khasiat Tomato

.


Tomato tidak mempunyai khasiat sebanyak sayur-sayuran yang lain. Namun kandungan Vitamin C yang tinggi menjadikannya salah-satu hybrid antara buah dan sayuran ini, berguna kepada kita. Selain bertindak sebagai antioksidan, Vitamin C juga membantu penyerapan ‘iron’.Tomato tidak menggemukkan ! 100 g tomato hanya mengandungi lebih kurang 21 kalori dan ini menjadikannya teman kepada sesiapa yang nak kuruskan badan.


Kandungan airnya yang tinggi, lebih dari 90 %, menjadikannya sebagai ‘diuretic’ yang baik untuk mengalirkan toksin keluar daripada badan ketika berdiet.Acidosis yang sering kali memberi kesan seperti pening kepala, cepat lesu, insomnia, sakit otot dan lain-lain dapat disembuhkan dengan memakan tomato ; tomato mempunyai kuasa pengalkalian (tapi tembikai lagi tinggila pH dia).Warna merah tomato adalah disebabkan kandungan lycopene.


Lycopene bertindak sebagai antioksidan, dan kajian terbaru menunjukkan ia juga berfungsi sebagai antikanser (terutamanya kanser prostat). Lycopene cepat termusnah dibawah pengaruh haba, jadi lebih elok kita makan tomato tanpa dimasak.


.


No comments:

Post a Comment